TPMS - element wyposażenia obowiązkowego nowych samochodów

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • rysiu
    Classic
    • 2012
    • 13

    TPMS - element wyposażenia obowiązkowego nowych samochodów

    Cześć Wszystkim ponownie :-D

    Szybkie pytanie znajomego (siedzimy nad herbatką), który jutro idzie na rozmowę o pracę do punktu Orange (praca dla sprzedawcy - "konsultanta"):
    Czy ktoś podpowie, jak kształtują się zarobki na takim stanowisku?

    W necie sporo info ale sprzed lat.

    Z góry dziękuję za (p)odpowiedzi.
  • Northeusz
    RS
    • 2010
    • 1677
    • Octavia I (1U2)
    • AUM 1.8 20VT 150 KM

    #2
    TPMS - element wyposażenia obowiązkowego nowych samochodów

    Z początkiem listopada wchodzi w życie przepis dotyczący obowiązkowego systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Należy przygotować się na dłuższy i droższy proces wymiany ogumienia.

    System monitorujący TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) informuje kierowcę o spadku ciśnienia w oponach. W niektórych samochodach takich marek jak Lexus, BMW czy Mercedes jest on montowany fabrycznie już od kilku lat. Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół. W wybranych autach klasy średniej i niższej, zwłaszcza w modelach pojazdów z grupy VAG, stosowany jest inny, pośredni system TPMS. W tym przypadku do pomiarów wykorzystuje się stosowane w systemach ABS i ESC czujniki prędkości kół. Poziom ciśnienia ogumienia obliczany jest na podstawie wibracji lub obrotów kół. Jest to system tańszy, ale należy mieć na uwadze, że kierowca informowany jest o spadku ciśnienia dopiero w momencie, gdy różnica wynosi 20 proc. w stosunku do stanu początkowego.

    Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w system TPMS. - Pozwoli to kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach - zauważa Przemysław Krzekotowski z Oponeo.pl. Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu zwiększa spalanie, pogarsza właściwości trakcyjne samochodu i prowadzi do szybszego zużycia ogumienia.

    Kierowcy, którzy przygotowują się do wymiany opon, a korzystają z systemu TPMS, powinni poinformować o tym specjalistę w zakładzie wulkanizacyjnym. Kiedy chcemy wymienić tylko opony (przez cały rok używamy jednego kompletu felg i czujników ciśnienia) serwis ogumienia nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności, poza zachowaniem wyjątkowej ostrożności podczas demontażu, aby nie uszkodzić czujnika mechanicznie. Konieczna jest jednak diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon (pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii, itp.) przy użyciu specjalistycznego urządzenia. - Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o wymianie kompletu uszczelek i zaworów. Odpowiednie zestawy naprawcze powinny znajdować się na wyposażeniu profesjonalnych serwisów ogumienia. Warto ten dodatkowy czas poświęcić, gdyż zaniedbanie tego typu może wiązać się z późniejszą potrzebą wymiany czujnika - dodaje Krzekotowski.

    Właściciele aut z systemem TPMS muszą przygotować się na wyższy koszt montażu ogumienia. Cena będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży. Lepszym rozwiązaniem może okazać się zaopatrzenie się w drugi komplet kół. – W ten sposób skracamy czas sezonowej wymiany ogumienia i zmniejszamy ryzyko uszkodzenia czujników przy tych czynnościach – mówi nasz rozmówca. Kiedy decydujemy się na sezonową wymianę kompletnych kół (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy zresetować system TPMS - zabieg ten pozwoli komputerowi pokładowemu rozpoznać nowe czujniki w kołach. Kolejny raz niezbędne będzie specjalistyczne urządzenie, które w tej chwili ma mniej niż 20 proc. serwisów ogumienia.

    Największe koszty związane z serwisowaniem czujników ciśnienia poniesiemy w sytuacji wymiany pojedynczego czujnika. Niezależnie od tego, czy przestał on działać z powodu uszkodzenia mechanicznego, czy też rozładowanej baterii, kierowca powinien przygotować się na wydatek około 300 zł za nowy czujnik plus koszty montażu i aktywacji.

    ŹRÓDŁO
    Pozdrawiam
    Northeusz

    Komentarz

    • spacewalker
      Elegance
      • 2012
      • 943

      #3
      Ten co liczy po obwodzie kola to nie musi miec czujnikow a dziala dobrze.

      Komentarz

      • belgot11
        Drive
        • 2014
        • 48
        • Octavia II combi (1Z5)
        • BMM 2.0 TDI 140 KM

        #4
        [b]spacewalker Dobrze prawisz. Pozdro

        Komentarz

        • misza_zabrze
          L&K
          • 2013
          • 1371
          • Octavia II combi (1Z5)
          • BLR 2.0 FSI 150 KM

          #5
          monitor byl juz stosowany w Renault od 2001 wraz z pojawieniem sie L2. Bardzo denerwujaca sprawa. Wystarczyla nieznaczna roznica w cisnieniu i juz choinka na desce. Dodatkowo przy kazdej zmianie czujnika bylo trzeba od nowa programowac wszystkie 4 czujniki. Zakonczylo sie gym ze w swojej L2 wylaczylem ta opcje
          Obecnie -> Skoda OCTAVIA II 2.0 FSI
          Obecnie -> Seicento 900+LPG
          Bylo -> Renault LAGUNA II 1.8
          Bylo ->GOLF 3 1.8

          Octavia http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=87045

          Seicento http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...461776#1461776

          Komentarz

          • Enriquez
            RS
            • 2009
            • 7685
            • Superb III (3V3)

            #6
            Ale po co sobie VW czy Skoda ma utrudniać życie jak Renault?
            Jest wymóg prawny - jest rozwiązanie po czujnikach ABS i wszyscy szczęśliwi.
            Pozdrawiam
            Marcin

            Komentarz

            • rrobert
              Rider
              • 2008
              • 462

              #7
              w citroen C5 i peugeot 407 są czujniki przy wentylu koła.
              po wymianie kół komputer sam wykrywa ze jest inny komplet i przepisuje i aktywuje odpowiedni zestaw parametrów - oczywiście najpierw muszą być wkodowane oda komplety kół

              druga sprawa niemożna zamienić kół np przodu z tyłem ba jak obniży się ciśnienie w tylnym kole a komputer poda informację ze w przednim. kolejny problem to wymiana baterii w czujnikach.

              Komentarz

              • ufo
                L&K
                • 2008
                • 1475
                • Octavia III combi (5E5)
                • CKFC 2.0 TDI CR 150 KM

                #8
                a miało być tak pięknie i komfortowo, a tu drogo i same problemy widzę...co za "niewypał"

                Komentarz

                • nokius
                  Rider
                  • 2010
                  • 498

                  #9
                  Trzeba kupić Skode a nie jakieś Francuzkie gówno i nie będziesz miał problemu :szeroki_usmiech
                  O3
                  http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...270360#1270360
                  O2
                  http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=38454

                  Komentarz

                  • Alonzo_
                    RS
                    • 2009
                    • 2460
                    • Hyundai

                    #10
                    Zamieszczone przez nokius
                    Trzeba kupić Skode a nie jakieś Francuzkie gówno i nie będziesz miał problemu :szeroki_usmiech
                    ....albo koreańskie gówno. Tu tez się chrzani :wink: (ja na szczęście tego nie mam) .
                    Słyszałem, że w 2022 roku w każdym aucie będzie czujnik wagi klocka w dupie. Jak za ciężki/duży to auto nie odpali - to żeby za dużo paliwa nie zużyć i żeby nas nie dekoncentrował jak będzie "cisnął", podobnie jak bąk będzie miał a duże ciśnienie w kiszce to czujnik będzie piszczał,bo jest ryzyko że się uwolni i spowoduje chwilową dekoncentrację kierowcy wywołaną zmianą składu chemicznego powietrza w kabinie. Wszystko dla naszego bezpieczeństwa.
                    Mam wrażenie, że w tej posranej Unii od kilku lat zaczął się festiwal absurdów. Im większy absurd tym większa "premia"

                    Komentarz

                    • misza_zabrze
                      L&K
                      • 2013
                      • 1371
                      • Octavia II combi (1Z5)
                      • BLR 2.0 FSI 150 KM

                      #11
                      Zamieszczone przez nokius
                      Trzeba kupić Skode a nie jakieś Francuzkie gówno i nie będziesz miał problemu :szeroki_usmiech
                      Beda za to duzo drozsze i konkretne problemy
                      Obecnie -> Skoda OCTAVIA II 2.0 FSI
                      Obecnie -> Seicento 900+LPG
                      Bylo -> Renault LAGUNA II 1.8
                      Bylo ->GOLF 3 1.8

                      Octavia http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=87045

                      Seicento http://forum.octaviaclub.pl/viewtopi...461776#1461776

                      Komentarz

                      • pandzik
                        RS
                        • 2011
                        • 2254
                        • Seat

                        #12
                        Ja zakładam całoroczne...

                        Komentarz

                        Pracuję...